Get Adobe Flash player
דף הבית עולם התקשור נשימה והרפיה
בקרו בדף הפייסבוק שלנו ועשו לנו לייק
מבוסס על הרצאות מפי רעיה כהן / בית הרייקי, ירושלים 

אזהרה: החומר בקורס זה מיועד להעשרה ולהרחבת אופקים בלבד ואין לבצע טיפולים בהסתמך עליו

תקשור - חשיבות הנשימה

 

עבודה רוחנית והיכולת לתקשר גדלה ככל שהמוח והחשיבה נמצאים במצב של רגיעה ונינוחות. הדרך להביא את המוח למצב זה היא ע"י הבאת הגוף להרפיה המובילה לירידה בתדר גלי המוח לרמת אלפא.

 

משמעות ההרפיה

למעבר הגוף למצב רגיעה יש משמעות פיזית ותודעתית כאחד. במישור הפיזי, ההרפיה מובילה למנוחה מלאה של הגוף ולמצב בו מערכת העצבים נמצאת במצב של רגיעה. בעת ההרפיה עשוי לחץ הדם לרדת, הלב עובד בקלות רבה יותר, מחזור הדם עובד כתקנו והשרירים מקבלים אספקת דם סדירה ומתרפים. הביטוי במישור התודעתי של ההרפיה הפיזיולוגית, הוא השינוי בתדר גלי המוח. בדיקות EEG (אלקטרואנצפלוגראם - מכשיר העומד לשירותם של רופאים נוירולוגים וחוקרי מוח) מראות ירידה בקצב גלי המוח לתדר הנקרא "גלי אלפא". תדר זה (8-12 מחזורים בשנייה) אופייני למצבי עֵרוּת אך ברגיעה, למצב של חוסר מיקוד, לבהייה ולחלומות בהקיץ, ובעת המדיטציה.

 

אחד התנאים החשובים להצלחת תהליך ההרפיה, הוא ההתבוננות וההתמקדות בנשימה. בספרו "ספר המתים והחיים הטיבטי" מתאר סוגיאל רינפוצ'ה שלוש טכניקות מומלצות למדיטציה. הראשונה בהם היא ה"התבוננות בנשימה". הוא מסביר שלפי משנת בודהה נחשבת הנשימה ל-"כלי הרכב של התודעה" ועל כן כאשר מרגיעים את התודעה ע"י שימוש מיומן בנשימה, אנו "מאלפים" את התודעה ומאמנים אותה באופן אוטומטי. כך למשל ברגעים של לחץ, כאשר הדרך המידית להרגיע את הנפש היא נשימה עמוקה ושקטה פנימה והחוצה.

 

הנשימה

את ההרפיה יש להתחיל תמיד בהתמקדות בנשימה באמצעות שתי טכניקות עיקריות של נשימה:

נשימה שקטה

שלב ראשון לתהליך הוא להביא את הגוף לנשימה שקטה ורגועה. את תהליך הזה של הכנסת אוויר והוצאתו יש ללוות במבט דמיוני – לעקוב אחרי כניסת האוויר, אל החזה ואל חלל הבטן, לדמות כניסת אוויר צונן וטרי, ואח"כ נשיפתו החוצה כשהוא חם ונושא עימו את הלחצים והדאגות.

נשימה מלאה

בשלב השני נעבור לנשימה מלאה, או נשימה מחזורית. הרעיון בנשימה המלאה הוא בהכנסת הנשימה למקצב קבוע הבנוי מארבעה חלקים:

  • שאיפה עמוקה של אוויר צונן וטרי עד למילוי הריאות. רצוי ללוות תהליך זה בספירה (1-4 לפי הקצב הנוח לך)
  • החזקת האוויר בראות, למשך פרק זמן מסוים, כל אחד על פי המרווח הנוח לו. גם את משך הזמן הזה יש ללוות בספירה 1-4
  • הוצאת האוויר החם החוצה עד לריקון מוחלט של הריאות – יש ללוות את הנשיפה בספירה (1-4)
  • עצירת הנשימה למשך פרק זמן מסוים, כל אחד על פי המרווח הנוח לו. גם את משך הזמן הזה יש ללוות בספירה 1-4

את מחזור נשימה זה בן ארבעת השלבים יש לבצע כמה פעמים ולפחות 10 פעמים.

נשימה שקטה

לאחר סיום מחזורי הנשימה המלאה, יש לחזור לנשימה שקטה ורגועה, ולאחר מכן ניתן להתחיל בתהליך ההרפיה.

ההתבוננות בנשימה חשובה. המעקב אחרי כניסת האוויר ויציאתו חשובים גם לאורך תהליך ההרפיה, וגם בעת ביצוע התקשור עצמו ובמהלכו.

 

סוגיאל רינפוצ'ה ממליץ על תהליך בו ההתבוננות בנשימה הופכת להיות חלק מתוך ההוויה שלנו בעת המדיטציה והתקשור. הוא כותב: "אל תתרכזו מדי בנשימה. הקדישו לכך עשרים וחמישה אחוזים ובשבעים וחמישה הנותרים הירגעו בשקט וברווחה. ככל שתיעשו יותר מודעים לנשימתכם תמצאו שאתם נוכחים יותר ויותר, אוספים את ההיבטים המפוזרים שלכם אל עצמכם, חוזרים להיות שלמים" (שם, עמוד 80).

 

אל השיעור הקודם אל השיעור הבא