Get Adobe Flash player
דף הבית הטיפול הנושא
אזהרה: החומר בקורס זה מיועד להעשרה ולהרחבת אופקים בלבד ואין לבצע טיפולים בהסתמך עליו

שחזור גלגולים: התחקות אחר הנושא

 

בשלב זה, כאשר המטופל התחבר לתקופה ולמקום החדש, אפשר להתחיל בחיפוש אחרי "השיעור" אותו הנשמה צריכה ללמוד, ובשפה אחרת, אחרי האירועים בעלי המשמעות לנושא הפניייה אל הטיפול. זוהי מטרת השחזור, אנחנו רוצים להתחקות אחר הנסיבות או האירועים שהביאו את המטופל למצב או לתחושה שהוא מרגיש היום.

 

אנחנו מחפשים סיפור. המצב הזה דומה לכניסה לסרט קולנוע, אך באיחור... על מנת להבין מה קורה אתה מתחיל לשאול את האנשים בסביבה "מי זה?", "למה הוא כאן" וכו', או במילים אחרות, מנסה להשלים את המידע בסדרת שאלות.

 

בסרט, זה עשוי להפריע לאדם אותו אתה שואל... אבל זו הגישה בשחזור גלגולים! המוטיב המרכזי היא הסקרנות. צריך לשאול שאלות כל הזמן. דמיין שאתה בסרט, ואתה לא מכיר את הדמויות, אבל אתה רוצה וצריך לדעת מה קורה ולהמשיך לעקוב.

 

מצב זה מחייב הקשבה, ריכוז ותשומת לב לפרטים. לא תמיד המשוואה ברורה, לא תמיד ההקשר לנושא יהיה ברור. לעיתים הוא יהיה בחלט קשור, אך אתה, כמטפל, לא תראה אותו בסיטואצייה שעלתה באותו רגע.

 

תצטרך להניע את המטופל לנקודות זמן אחרות – אך תוך חשיבה וגישה אינטלגנטית.

 

דוגמא:

המטופל נכנס לחיים בתקופה בה הוא בגיל עשרים כשנושא התיקון הוא מערכת היחסים עם אשתו, מערכת יחסים לא פשוטה ומסובכת.

 

בתמונה הראשונה (עם הכניסה) המטופל רואה את עצמו בתוך בית, לבד, וקורא ספר.

 

ברור שהמידע שאתה, המטפל, מקבל מהתמונה הזו לא קשור לנושא. נסה להרחיב את הידע. בדוק מה קורה שם: "האם אתה לבד בית?" "האם אשתך בסביבה?" (ואם אינך יודע אם הוא נשוי, שאל.) ואם אחרי כל השאלות והתשובות, אתה לא מגיע ל"משהו מוחשי" שיכול להתקשר לנושא, תצטרך לעזור למטופל למצוא סצנה קשורה יותר, מובהקת יותר.


הערה: הכניסה לסצנה שאינה קשורה לנושא, מהווה לא פעם דרך להתחמק מהעימות.

 

בשלב הזה בקש ממנו לעבור לתקופה אחרת בחייו שבגלגול הזה, לתקופה בה התרחש אירוע משמעותי שקשור לנושא.

 

מעבר לתקופת חיים אחרת:

אמור לו "אני אספור מאחת עד שלוש ואתה תעבור לאירוע משמעותי שקשור לנושא השאלה שלך" או "...לנושא שקשור למערכת היחסים שקשורה לך ולרעייתך אחת, שתיים, שלוש.

 

כמטפל, עליך להיות מדוייק. לאדם יש הרבה 'אירועים משמעותיים' בחייו. אתה צריך לכוון לאירוע הקשור בהכרח לנושא. ולכן המשפט שתאמר יהיה: "אירוע משמעותי לנושא השאלה" (או "לנושא איתו נכנסת" וכו'). 

 

נסה למקד את המטופל. לפעמים תקפיץ אותו מספר פעמים במהלך הגלגול. בכל פעם אתה תאמר: "אספור עד שלוש ותעבור לאירוע המשמעותי הבא". למילה 'הבא' יש משמעות מבחינת סדר הדברים שבטיפול אך לא לסדר האירועים שבחיי המטופל. 'האירוע הבא' יכול להיות דווקא שנים רבות לפני התמונה בה נמצא המטופל בשלב זה של הטיפול.

הערות חשובות: 

  • הזהר שלא לכוון את המטופל. במהלך ההנחיה השתמש רק במילים "נייטרליות" ולא כאלה שמהם תשתמע הכוונה. למשל, אם הנושא הוא יחסים עם בן זוג, אין להעביר את המטופל "לתקופת זמן בחיים בהם התחולל משבר". ראשית, משום שאולי לא התרחש כלל משבר והבעייה ביחסים נובעת ממקום אחר, ושנית, יתכן שהיה משבר, אך הוא לא קשור כלל לפתרון הבעייה עמה הוא מתמודד. הביטוי הנכון כאן יהיה "לתקופת זמן בחיים שהיתה להם משמעות גדולה על הנושא שבשבילו באת"

  • אסור לחשוב רק "מתוך הקופסא". דוגמא לבעייה במערכת יחסים יכולה להיות דווקא מערכת נהדרת עם אישה שאהב ונפטרה, וגרמה לו בכך להפוך לבררן עם נשים (גם בגלגולים אחרים), כשהוא תמיד משווה אותן ל"אידיאל" הזוגיות אליה הוא מתגעגע!

  • בעת השיחה המקדימה, צריך לעזור למטופל לדייק בהגדרת הנושא. למשל, כאשר הנושא הוא "למה אני לא מצליח בחיים" צריך לבדוק למשל למה הוא מתכוון ב-"לא מצליח". מהי 'הצלחה' להגדרתו? האם הוא מקבל אחריות בחייו על הצלחה או אי הצלחה? איך הוא מגדיר כישלון? השאלה המקורית היא כללית מידי והסיכוי למצוא לה פתרון על פי ההגדרה הזו, הוא די נמוך.

  • המטרה היא להוביל את המטופל לאירועים המשמעותיים באותו גלגול ושיש להם קשר לנושא השאלה. צריך לזכור ש"אירוע משמעותי" הוא משהו סובייקטיבי. האירוע יכול להיראות לך, המטפל, כמשהו טרוויאלי, אך למטופל כ"משמעותי". לגביו - בהרגשה שלו, בידיעה שלו ובמה שתת המודע שלו מעלה, האירוע הוא מאוד משמעותי ומרכזי.

 

אחרי שהתמונה התגבשה והיא ברורה לך די צרכה, אתה יכול לעבור לשלב הבא - שלב התיקון.

אל השיעור הקודם אל השיעור הבא