Get Adobe Flash player
דף הבית שחזור גלגולים שיחה מקדימה
אזהרה: החומר בקורס זה מיועד להעשרה ולהרחבת אופקים בלבד ואין לבצע טיפולים בהסתמך עליו

שחזור גלגולים: שיחה מקדימה

 

מטרת השיחה המקדימה היא לתאום ציפיות והעברת מידע בין המטפל והמטופל. המטופל אמור להבין לקראת מה הוא הולך, למה עליו לצפות מהתהליך עצמו, ומתוצאותיו. המטפל אמור ללמוד על המטופל ועל הבעייה האמיתית שלמענה הוא הגיע.

 

צד המטופל:

יש להסביר למטופל שמדובר בתהליך של דמיון מודרך, בו הוא צריך להגיע לפתיחות מירבית. הוא אמור לעבור חוויה שאינו מכיר אותה. הוא יחזה תמונות שלא מעולמנו, לא מעולמו, ועשוי לפתח אי אמון, סקפטיות, והתנגדות לתמונות שצפות לנגד עיניו.

 

רצוי לתאר למטופל את ראשי הפרקים של המסלול אותו הוא אמור לעבור: מדרגות, יער עתיק, מדריך. צריך לברר שאין הם מעוררים בו התנגדות. אם הוא חושש מירידה במדרגות, תוכל להשתמש במעלית. אם הוא חושש ממדריך, השתמש במונח אחר כגון "האני הגבוה שלך". 

 

יש להסביר למטופל שכל מה שיעלה, אינו מתוך היפנוזה, ואינו קשור למְטַפֵּל. על המטופל להבין שכל התמונות צפות ועולות מתוך התת מודע שלו עצמו, ועליו "להתחבר" ו"לזרום" עם התמונות מתוך ההבנה שככל שייראו מוזר, אלו התמונות והאירועים שנצרבו בתוך התת מודע שלו עצמו, והוא, התת מודע, בוחר להעלותן ולהציפן, בלי שיש למטופל יכולת להבין מדוע דווקא הן עולות.

 

השיחה צריכה ליצור אצל המטופל מרחב מוכר ונוח לטיפול. הוא אמור להבין מה יוכל (ומה לא) לקבל מהמפגשים - נקודת השקפה רחבה יותר, הטבת החיים, הבנת עצמו ומערכות יחסים שלו.

 

המטופל צריך להבין שלא מדובר בשיטה קסומה לפתרון כל בעיותיו, ומשברים וקשיים יהיו. הטיפול יתן לו נקודת משען. הוא יחווה את ההתנסויות בדרך שונה, יכיר את עצמו, הבחירות שלו יתרחבו וישתנו. השיטה מלַווה ונותנת כתף, היא לא פותרת את כל בעיות החיים אך היא בהחלט כלי שאפשר להיעזר בו. המטרה הכללית (מעבר לנסיון לפתור את הבעיה שלשמה הוא בא) היא להרחיב את הבחירה ולעצור את "האוטומט" על פיו מתנהלים חייו.

 

השגת המטרות היא ארוכת טווח וקשורה בסדרת טיפולים ולא במפגש אחד או שניים.

 

בשיחה זו תסביר למטופל גם נקודות הקשורות לטיפול עצמו. מיהו "המדריך" ומה חשיבותו לטיפול, איך בוחרים תיקון וכו'. בהמשך השיעורים נתייחס בפירוט יתר להסברים בנקודות אלו.

 

בחירת הנושא

בחירת נושא הטיפול חשובה מאוד. יש לעשות זאת מחדש בכל מפגש. לפעמים הנושא יישאר אחיד ממפגש למפגש, אך לעיתים עשויים לעלות נושאים אחרים. זה עשוי להיות רמז לתחילת פתרון בבעייה המקורית, או הצפה וחידוד של נושא אחר, חשוב לא פחות אך שהיה מודחק ולא ברור.

 

בבחירת הנושא יש לחדד אותו באופן המירבי. אין זה נכון לקחת נושא כללי מדי, למשל: "אני לא מצליח בחיים שלי". רצוי להגיע לדיוק רב ככל האפשר, אך לא באמצעות שאלות בסגנון "מתי", "איך" וכו'. המטרה היא להגיע לנקודה, לזמן בחייו הקודמים של המטופל שבה אפשר יהיה להכניס שינוי בחוויה, שינוי שישפיע על חייו הנוכחיים. ולאור הבנה זו, לעזור לו לנסח את הנושא. 

 

מקומך כמטפל חשוב מאוד בעת בחירת הנושא. המטפל נראה בעיני המטופל כמראָה המשקֵפֶת עבורו את עצמו.

 

לרוב, מטופלים מאוד רוצים שיאמרו להם כיצד הם נתפסים בעיני המטפל וחשוב מאוד שתאמר למטופל מה אתה רואה, איזה היבטים אתה קולט, איזה התרשמות אתה מקבל. לפעמים השאלה הזו אפילו תעלה, ולו גם במרומז ע"י המטופל עצמו.

 

חשוב מאוד לומר את דעתך זו בעדינות רבה ובשום פנים ואופן לא לפגוע ברגשות המטופל. לעתים, כשאנו מתבוננים באדם, אנו נוטים לראות בו בעיקר את אותם דברים שקיימים בנו עצמנו, וייתכן שהשיקוף שנבצע לא יהיה מדויק ועשוי לפגוע. נושא זה מחייב זהירות מרובה, ורגישות גבוהה מאוד.

 

הנושא הוא בחירה של המטופל. אך אם מדובר בטיפול חוזר, רצוי להעלות את הנושא הקודם ולדבר עליו, לשאול אותו האם העניין נפתר, ואולי אף להשיב אותו לנושא הקודם. נכון אמנם שהמטופל יודע מה הוא חש ומהם רצונותיו, אבל אתה כמטפל מתבונן עליו מבחוץ, ורואים דברים מדויקים יותר לגביו. המטפל לא מעורב רגשית אך מעורב בטיפול – וזה חלק חשוב מתפקידו.

 

כמובן, שבסופו שלדבר ההחלטה היא של המטופל.

 

צד המטפל:

על המטפל לברר למה המטופל בא ומה הוא באמת רוצה למצוא. אם מטרת בואו היא סקרנות בלבד, רצוי לבדוק מה מצבי החיים שבו היה רוצה ריפוי ולא להסתפק בסקרנות. סיפוק הסקרנות בלבד לא יניב פירות משמעותיים.

 

יש לוודא שהמטופל לא נוטל תרופות פסיכיאטריות, או חולה במחלה נפשית כלשהי. יש לוודא שאינו מכור לאלכוהול או סמים.

 

יש להסביר למטופל את התהליך ולציייד אותו בהסבר לקראת נמה הוא הולך. מה התהליך, מה עשוי לעלות, ומה עשויות להיות התוצאות - כולל כישלון הטיפול.

 

את השיחה יש להעלות על הכתב, ובסופה, על המטופל לחתום על הצהרה. לדוגמא לטופס ומסמך הצהרה (טופס ומסמך של המכללה) לחץ כאן

 

אל השיעור הקודם אל השיעור הבא