Get Adobe Flash player
דף הבית מבנה הסמכות
מבוסס על הרצאות ושקפים של דר' מרטין שרמן

סמכות לאומית ובינלאומית

מערכת פנים מדינה: היחסים הפנימיים במדינה שונים מהותית מאלה שבין המדינות. מערכת פנים מדינית היא מערכת הירארכית בה יש קשר של הירארכיה יורדת מהשלטון העליון דרך יחידות השלטון השונות עד לאחרון האזרחים. כל יחידה יודעת מי מדווח לה, ואל מי היא מדווחת. המערכת מסודרת ומוגדרת.

מבנה סמכות הירארכי

 

מבנה סמכות הירארכי

מערכת בין מדינות (בינלאומית): ביחסים שבין מדינות לא ניתן לזהות מבנה הירארכי כלשהו מה שמוגדר מבנה סמכות אנארכי. מעצם העובדה שכל המדינות מקיימות ריבונות, הרי שכל מדינה שוויונית לאחרות וללא עליונות של מדינה אחת על האחרת. מצב זה נובע מהגדרת הריבונות הקובעת שהריבון הוא הסמכות העליונה במדינה, ואין אף גורם אחר שיכול לחייבו לבצע פעולות בניגוד לרצונו.

 

 

מבנה סמכות אנרכי

מבנה סמכות אנארכי

 

כל עיגול שחור שבציור מציין מדינה ריבונית. הקשרים בין המדינות הינם אנארכיים ולא הירארכיים.

 

בספרו תיאוריה של פוליטיקה בינלאומית - Theory of International Politics מגדיר קנת וולטז - Kenneth N. Waltz (עמ' 113) את מידת הריבונות של מדינה במערכת הבינלאומית במתכונת הבאה:

 

National politics is the realm of authority, of administration, and of law. International politics is the realm of power, of struggle, and of accommodation. The international realm is preeminently a political one. The national realm is variously described as being hierarchic, vertical, centralized, heterogeneous, directed and contrived; the international realm as being anarchic, horizontal, decentralized, homogenous, undirected and mutually adaptive.

The more cen¬tralized the order, the nearer to the top the locus of decisions ascends. Interna¬tionally, decisions are made at the bottom level, there being scarcely any other. In the vertical horizontal dichotomy, international structures assume the prone position. Adjustments are made internationally, but they are made without a for¬mal or authoritative adjuster.

ובתרגום חופשי:

פוליטיקה לאומית היא תחום של סמכות, ניהול וחוק. פוליטיקה בינלאומית היא תחום של כוח, מאבק והסתגלות. התחום הבינלאומי הוא בראש וראשונה פוליטי. התחום הלאומי מתואר בדרכים שונות כהירארכי, אנכי, ריכוזי, הטרוגני, מכוון ומתוכנן. התחום הבינלאומי מתואר כאנארכי, אופקי, מבוזר, הומוגני, בלתי מכוון ומסתגל בצורה הדדית.

ככל שֶהַסֶדר ריכוזי יותר, כך מתרומם הוא קרוב יותר אל פסגת מיקום ההחלטות. בבינלאומי, נעשות החלטות ברמה התחתית, היכן שכמעט ואין החלטות. בדיכוטומיה האנכית אופקית, מבנים בינלאומיים תופסים את תנוחת השכיבה על הבטן. תיקוני מצב נעשים בבינלאומי, אך הם מתבצעים ללא מכוון רשמי או בעל סמכות.


מכאן, שמערכת שיש בה שחקנים ריבוניים, חייבת בהגדרה להיות אנארכית. אלו הם שני צדדים שונים של אותו מטבע.

 

מבנה המערכת הבינלאומית

קיימות שתי גישות למבנה המערכת הבינלאומית:

 

פרידגמה של ריאליזם מדיני המדברת על מערכת אנארכית, ולעומתה פרידגמה של אילוצים פנימיים שעל פיה יש למבנה הפנימי השפעה על המערכת הבינלאומית:

פרדיגמה של אילוצים פנימיים
The Domestic Constraints Perspective of the International System
פרדיגמה של ריאליזם מדיני
The Realist Perspective of the International System
אל השיעור הקודם אל השיעור הבא